Логотип журнала "Провизор"








Міжнародна діабетична асоціація України

ВІДКРИТИЙ ЛИСТ

від 18 січня 2002 р. Президенту України Л. Д. Кучмі

Шановний Леоніде Даниловичу!

Міжнародна діабетична асоціація України, яка об’єднує 29 регіональних діабетичних організацій, звертається до Вас з приводу тієї проблеми, що постала перед хворими на цукровий діабет та лікарями-ендокринологами у зв’язку з прийняттям у грудні 2001 р. Закону «Про Державний бюджет України на 2002 рік» № 2905-III.

В Державному бюджеті України на 2002 рік виділено 132 млн гривень на «забезпечення медичних заходів Національної програми «Цукровий діабет», в тому числі на фінансування закупівлі вітчизняних інсулінів — 117,45 млн гривень». Як ми розуміємо, 14,55 млн залишається на виконання всіх інших «медичних заходів» Програми: забезпечення таблетованими препаратами, засобами самоконтролю, організацію шкіл з навчання, наукові розробки та інше. Отже, на закупівлю інсулінів іноземного виробництва коштів не виділено взагалі, і в обласних бюджетах фінансування таких закупівель не передбачається, тому що кошти виділяє держава централізовано.

По-перше, викликає занепокоєння той факт, що розподіл видів інсулінів, які повинні закуповуватись, зроблено за принципом їх походження («вітчизняне»), а не на основі фармакологічних та терапевтичних характеристик препаратів. І в Національному переліку життєво необхідних ліків, затвердженому Кабінетом Міністрів України у листопаді 2001 р. (№ 1482), записано «інсулін вітчизняний», хоча зрозуміло, що не мають «національності» ліки, які рятують життя. Адже очевидно, що інсуліни — це узагальнена назва групи препаратів, кожен з яких має певні властивості і не може бути замінений ніяким іншим. Не викликає сумніву й те, що коли хворий певний час приймає певні препарати інсуліну, які забезпечують добру компенсацію обміну речовин, переведення його на інші види нічим не виправдане. Більше того, у таких випадках майже завжди буде мати місце погіршення стану здоров’я хворого та, відповідно, якості його життя.

По-друге, сьогодні близько 40 тисяч хворих на цукровий діабет потребують тих видів інсулінів, які в Україні не виробляються. До цієї категорії входять діти, підлітки, студенти, хворі зі слабким та втраченим зором, вагітні, люди з алергічними реакціями на інші види інсулінів, інваліди з дитинства та хворі, які просто не хочуть змінювати препарат, на якому добре себе почувають. Необхідно підкреслити, що значна частина цих хворих (12–15 тисяч) користуються картриджними формами інсулінів, багато років застосовують сучасні засоби їх введення — шприц-ручки, що значно підвищує якість життя та забезпечує можливість високої соціальної активності таких пацієнтів.

По-третє, у Наказі МОЗ України від 30.11.01. № 479 «Про Перелік лікарських засобів, які можуть закуповуватись з державного та місцевих бюджетів» свинячі імпортні інсуліни взагалі відсутні, а дозволено закуповувати «людські, генно-інженерні інсуліни іноземного виробництва, які зареєстровані в Україні, дітям до 16 років, вагітним та в окремих випадках — за консультативними висновками обласного ендокринолога або фахівців НДІ ендокринології та обміну речовин». Але Закон про Державний бюджет не залишає можливості лікарям призначати необхідні препарати навіть для цієї категорії. Ці факти свідчать про знехтування прав, більше того, про позбавлення лікаря можливості здійснювати свій обов’язок надавати ефективну медичну допомогу і призначати препарати на підставі потреб хворих на цукровий діабет, виходячи з принципу медичної доцільності, а не місця виробництва цих препаратів. З іншого боку — це пряма дискримінація 40 тисяч хворих, які будуть змушені купувати інсулін за власні кошти, бо безкоштовно їм видадуть тільки «вітчизняний», який просто не буде використаний і пропаде (навіщо ж витрачати кошти двічі?!). Більш того, взагалі не зрозуміло, яка економічна доцільність такого медичного та морального експерименту над людьми, якщо ціни на вітчизняні та імпортні препарати однакові.

Держава, дійсно, має підтримувати вітчизняного виробника, але ж коли йдеться про такий продукт, як ліки, та про здоров’я громадян,— робити це належить особливо зважено та обережно. А в Україні за 2 минулі роки в директивному порядку, за умов безтендерної закупівлі (що також є протизаконним) та введення найвищого серед фармакологічних препаратів тридцятивідсоткового мита на інсуліни іноземного виробництва, 70% всіх інсулінозалежних хворих переведено на препарати ЗАТ «Індар». Не можна допустити, щоб за створення окремими посадовими особами необґрунтованих тепличних безконкурентних умов певному промисловцю під гаслом «підтримки вітчизняного виробника» розплачувались хворі на цукровий діабет. Адже тільки за умов вільної конкуренції буде йти розвиток виробництва та забезпечуватись контроль якості.

Кожен громадянин України у відповідності до Конституції України (ч. 2, ст. 27) «має право захищати своє життя та здоров’я, а також життя та здоров’я інших осіб, якщо воно у небезпеці». Ми твердо впевнені, що за умов такого волаючого порушення законодавства та прав людини необхідно використовувати всі вітчизняні та міжнародні правові ресурси та механізми їх захисту.

Ми звертаємось до Вас, шановний Леоніде Даниловичу, з наполегливим проханням вжити невідкладних заходів щодо створення спеціальної комісії для всебічного аналізу ситуації, що склалася, та вирішення проблеми.

З повагою
Президент МДАУ Л. І. Петренко


Цього відкритого листа надіслано:

Президенту України
Л. Д. Кучмі
Голові Верховної Ради України
І. С. Плющу
Прем’єр-міністру України
А. К. Кінаху
Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини
Н. С. Корпачовій
Міністру охорони здоров’я України
В. Ф. Москаленку
Державному секретареві МОЗ України
С. В. Шевчуку
Першому заступнику Державного секретаря МОЗ України
Ю. В. Поляченку
Заступнику Державного секретаря МОЗ України
О. Ш. Коротку
Президенту Академії медичних наук України
О. Ф. Возіанову
Голові Координаційної ради з виконання Комплексної програми «Цукровий діабет»
А. П. Картишу
Головному ендокринологу МОЗ України
М. Д. Троньку
Голові комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я, материнства та дитинства
В. Г. Черненку
Голові комітету Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю
Ю. А. Кармазіну
Народним депутатам України
У засоби масової інформації




© Провизор 1998–2022



Грипп у беременных и кормящих женщин
Актуально о профилактике, тактике и лечении

Грипп. Прививка от гриппа
Нужна ли вакцинация?
















Крем от морщин
Возможен ли эффект?
Лечение миомы матки
Как отличить ангину от фарингита






Журнал СТОМАТОЛОГ



џндекс.Њетрика