|
Порівняльна оцінка діяльності аптек за допомогою методу балів
Порівняльна оцінка діяльності аптек за допомогою методу балів
Б. П. Громовик, професор кафедри ОЕФ та технології ліків, С. І. Терещук, доцент кафедри ОЕФ, Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького
Сьогодні увазі читачів пропонується восьма тема навчального курсу з економічного аналізу діяльності аптек
У попередньому повідомленні описано метод оцінки конкурентоспроможності аптеки за економічними показниками. Для характеристики ефективності використання інших видів ресурсів аптек доцільно використати такі групи показників, як трудові, маркетингові, організаційно-управлінські тощо. Як інструмент може бути використаний метод балів.
Метод балів передбачає присвоєння максимальної кількості балів найкращому з показників за всіма потенціалами, розрахунку зважених балів з урахуванням вагомості складових потенціалу та інтегрального показника конкурентоспроможності кожної аптеки. Застосування методу балів дозволяє не тільки визначити основних конкурентів та місце в конкурентному середовищі аптеки, яка оцінюється (за критерієм максимуму набраних балів), але й кількісно оцінити відставання від найбільш конкурентоспроможної аптеки.
Метод передбачає виконання чотирьох послідовних етапів.
Перший етап — підготовка інформації за оцінними показниками. Як оцінні показники рекомендуються дані зі звітних форм № 1-м та № 2-м — Балансу та Звіту про фінансові результати (дохід від реалізації, операційний прибуток, чистий прибуток, власний капітал, товар), а також матеріалів інвентаризації (кількість товарних одиниць), особових справ і Звітів з праці за формою № 1-ПВ (середньооблікова чисельність працівників, чисельність працівників, які працювали весь рік).
Другий етап — формування потенціалів на базі оцінних показників. Оцінні показники кожної аптеки є основою для розрахунку показників конкурентоспроможності, які згруповані відповідно в чотири потенціали (табл. 1).
Вагомість окремих потенціалів визначено на основі експертної оцінки та аналізу фінансово-господарської діяльності сукупності аптек з урахуванням важливості того чи іншого показника для оцінки.
Третій етап — складання матриці оцінних показників. Для кожної з досліджуваних аптек у таблицю вносяться показники конкурентоспроможності за чотирма потенціалами. Після складання матриці оцінних показників необхідно виділити найкращі значення за кожним показником і присвоїти їм 10 балів. Розрахунок балів для кожної аптеки за всіма показниками визначається на основі співвідношення:
Четвертий етап — розрахунок зважених балів та інтегрального показника. Розрахунок зважених балів за кожним показником проводиться шляхом перемноження кількості балів на вагомість складових потенціалу. Сума зважених балів кожного показника формує інтегральний показник конкурентоспроможності кожної аптеки. Максимальне значення показника становить 20,0.
Розрахований показник для кожної з досліджуваних аптек є основою для рекомендацій з покращення роботи з чотирьох аналізованих напрямків.
Для закріплення викладеного матеріалу пропонується виконати завдання:
Визначити конкурентоспро можність аптек «Leopharm» та «Vitapharm » за звітний період з допомогою методу балів. Результати подати у формі табл. 2. Вихідні дані вказані в табл. 3 та звітних форм № 1-м і № 2-м.
|
Таблиця 1. Порядок розрахунку потенціалів аптек
№
з / п
|
Оцінні показники
|
Визначення
|
Вихідні дані,
джерела інформації
|
|
Маркетинговий потенціал (вагомість чинника — 0,4)
|
1
|
Співвідношення товарних
одиниць
|
Відношення кількості товарних одиниць в асортименті досліджуваної аптеки до кількості товарних одиниць в асортименті в середньому за аптеками, що діють у даному ринковому сегменті
|
Перелік інвентаризаційних описів
(тип. форма № М 21) досліджуваних
та порівнюваних аптек
|
2
|
Коефіцієнт оборотності товару
|
|
Ф. № 2-м, р. 140
Ф. № 1-м, 0,5 р. (130 п. п. + 130 к. п.)*
|
|
Виробничий потенціал (вагомість чинника — 0,3)
|
3
|
Коефіцієнт зростання доходу
|
|
Ф. № 2-м, р. 030
звітного та попереднього періоду
|
4
|
Коефіцієнт операційної
рентабельності реалізації товару
|
|
Ф. № 2-м, р.190+ р. 131+р. 170
Ф. № 2-м, р. 030
|
|
Кадровий потенціал (вагомість чинника — 0,2)
|
5
|
Продуктивність праці
|
|
Ф. № 2-м, р. 030
Звіт з праці (Ф. № 1-ПВ)
|
6
|
Коефіцієнт сталості кадрів
|
|
Звіт з праці
(Ф. № 1-ПВ)
|
|
Фінансовий потенціал (вагомість чинника — 0,1)
|
7
|
Коефіцієнт рентабельності
власного капіталу
|
|
|
8
|
Коефіцієнт автономії
|
|
|
* п. п. та п. к. — дані на початок та кінець періодів.
** Встановлюється як середнє значення між чисельністю працівників на початок та кінець періоду.
***Дорівнює чисельності працівників на початок періоду мінус кількість звільнених плюс звільнені у звітному році з-поміж прийнятих у цьому ж періоді.
|
Таблиця 2. Оцінка конкурентоспроможності аптек
№
з / п
|
Показники
|
Хід розв’язку і
значення показників
|
Кmax
|
Бали за оцінними
показниками
|
Ваго-
мість
|
Зважені бали
|
Аптеки
|
Аптеки
|
Аптеки
|
«Leo-pharm»
|
«Vita-pharm»
|
«Leo-pharm»
|
«Vita-pharm»
|
«Leo-pharm»
|
«Vita-pharm»
|
1
|
Коефіцієнт співвідношення
товарних одиниць
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Коефіцієнт оборотності товару
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Коефіцієнт зростання доходу
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Коефіцієнт операційної
рентабельності реалізації товару
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
Продуктивність праці
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
Коефіцієнт сталості кадрів
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
Коефіцієнт рентабельності
власного капіталу
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
Коефіцієнт автономії
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Інтегральний показник конкурентоспроможності
|
Вихідні дані для виконання завдань:
Таблиця 3. Умова завдання
Показники
|
Значення показників для аптек
|
«Leopharm»
|
«Vitapharm»
|
Коефіцієнт співвідношення товарних одиниць
|
0,81
|
0,75
|
Облікова кількість штатних працівників на початок звітного
періоду, осіб
|
18
|
6
|
Прийнято, осіб
|
8
|
—
|
Вибуло усього, осіб
|
4
|
2
|
з них з причин:
|
—
|
—
|
скорочення штату
|
—
|
2
|
плинності кадрів
|
3
|
—
|
звільнені з-поміж прийнятих у звітному періоді
|
1
|
—
|
Облікова кількість штатних працівників на кінець звітного
періоду, осіб
|
22
|
4
|
Баланс досліджуваних аптек на 1 січня 2010 року Форма № 1-м
АКТИВ
|
Код рядка
|
Аптеки
|
«Leopharm»
|
«Vitapharm»
|
На початок
звітного періоду
|
На кінець
звітного
періоду
|
На початок
звітного
періоду
|
На кінець
звітного
періоду
|
I. Необоротні активи
|
|
|
|
|
|
Основні засоби:
|
|
|
|
|
|
залишкова вартість
|
030
|
61,2
|
81,7
|
22,8
|
20,9
|
первісна вартість
|
031
|
110,6
|
136,5
|
63,8
|
64
|
знос
|
032
|
49,4
|
54,8
|
41
|
43,1
|
Усього за розділом I
|
080
|
61,2
|
81,7
|
22,8
|
20,9
|
II. Оборотні активи
|
|
|
|
|
|
Виробничі запаси
|
100
|
5,9
|
11,8
|
—
|
—
|
Готова продукція (товар)
|
130
|
61,7
|
65,1
|
16,7
|
22,2
|
Дебіторська заборгованість за товар:
|
|
|
|
|
|
чиста реалізаційна вартість
|
160
|
3
|
3,9
|
1,5
|
0,4
|
Дебіторська заборгованість за розрахунками
з бюджетом
|
170
|
2,5
|
2,1
|
—
|
—
|
Інша поточна дебіторська заборгованість
|
210
|
5,8
|
0,2
|
—
|
—
|
Грошові кошти
|
|
|
|
|
|
в національній валюті
|
230
|
3,9
|
0,9
|
10,9
|
2,2
|
Усього за розділом II
|
260
|
85,3
|
86,5
|
29,1
|
24,8
|
III. Витрати майбутніх періодів
|
270
|
2,5
|
2,5
|
—
|
—
|
Баланс
|
280
|
146,5
|
168,2
|
51,9
|
45,7
|
ПАСИВ
|
Код рядка
|
На початок
звітного періоду
|
На кінець
звітного
періоду
|
На початок
звітного
періоду
|
На кінець
звітного
періоду
|
I. Власний капітал
|
|
|
|
|
|
Статутний капітал
|
300
|
15
|
15
|
10
|
10
|
Нерозподілений прибуток
|
350
|
26,3
|
34
|
12,6
|
12,3
|
Усього за розділом I
|
380
|
41,3
|
49
|
22,6
|
22,3
|
IV. Поточні зобов’язання
|
|
|
|
|
|
Короткострокові кредити банків
|
500
|
12,6
|
16,2
|
—
|
—
|
Кредиторська заборгованість за товари, роботи,
послуги
|
530
|
78,8
|
97,8
|
23,8
|
18,9
|
Поточні зобов’язання за розрахунками:
|
з бюджетом
|
550
|
0,4
|
2,8
|
2,1
|
1,8
|
зі страхування
|
570
|
3,2
|
0,7
|
1
|
0,5
|
з оплати праці
|
580
|
10,2
|
1,7
|
2,4
|
2,2
|
Усього за розділом IV
|
620
|
105,2
|
119,2
|
29,3
|
23,4
|
Баланс
|
640
|
146,5
|
168,2
|
51,9
|
45,7
|
Звіт про фінансові результати досліджуваних аптек за 2009 рік Форма № 2-м
Стаття
|
Код
рядка
|
Аптеки
|
«Leopharm»
|
«Vitapharm»
|
За звітний
період
|
За
попередній
рік
|
За звітний
період
|
За попередній
рік
|
Дохід (виторг) від реалізації товарів
|
010
|
1109,5
|
895,7
|
282,4
|
286
|
Непрямі податки
|
020
|
23,3
|
17
|
5,1
|
4,2
|
Чистий дохід від реалізації товарів
|
030
|
1086,2
|
878,7
|
277,3
|
281,8
|
Матеріальні затрати
|
090
|
37,8
|
28,6
|
4,1
|
4,3
|
Витрати на оплату праці
|
100
|
120,4
|
104,7
|
53,2
|
51,2
|
Відрахування на соціальні заходи
|
110
|
45,7
|
30,1
|
0,5
|
0,5
|
Амортизація
|
120
|
4,4
|
4,1
|
—
|
—
|
Інші операційні витрати
|
130
|
36,6
|
46,5
|
31,1
|
29,1
|
у тому числі: єдиний податок
|
131
|
—
|
12,6
|
16,5
|
16,8
|
Собівартість реалізованих товарів
|
140
|
802,8
|
634,9
|
184
|
196,2
|
Інші звичайні витрати
|
150
|
14,6
|
10
|
—
|
—
|
Податок на прибуток
|
170
|
8,9
|
6,3
|
—
|
—
|
Разом витрати
|
180
|
1071,2
|
865,2
|
272,9
|
281,3
|
Чистий прибуток (збиток)
|
190
|
15
|
13,5
|
4,4
|
0,5
|
www.provisor.com.ua
© Провизор 1998–2022
|
|