Підготовка фахівців нового покоління в Україні

Питанням організації стоматологічної допомоги на сьогоднішній день надається велика увага Міністерством охорони здоров’я України.

Останнім часом спостерігається зростання рівня стоматологічної захворюваності серед дорослих та дітей України. Близько 93% населення України потребує стоматологічної допомоги.

Проте незважаючи на ситуацію, що пов’язана із зростанням захворюваності, відсутністю достатніх бюджетних засобів фінансування, необхідно шукати шляхи розвитку та дбати про перспективи вітчизняної стоматології.

Вивчення зарубіжного досвіду дозволило знайти ефективніші організаційні форми стоматологічної служби в нашій країні. Поліпшення стоматологічної допомоги населенню значною мірою залежить від організації праці лікарів-стоматологів, їх професійного рівня. Дуже важливим напрямом підвищення продуктивності праці стоматолога є її раціональна організація, тобто робота з відповідно підготовленими помічниками (асистент лікаря-стоматолога, зубний гігієніст, медична сестра). Зарубіжні дослідження свідчать, що робота стоматолога в «чотири руки» з асистентом дозволяє підвищувати продуктивність праці в 1,5—1,7 рази.

Асоціацією стоматологів України та МОЗ України було прийнято рішення про необхідність впровадження в Україні підготовки фахівців нового покоління — асистентів лікаря-стоматолога. У грудні 1998 року МОЗ України було створено робочу групу з розробки пакету нормативних документів з підготовки асистента лікаря-стоматолога.

Відповідно до листа МОЗ України за № 8.03-24/1569 від 2 липня 1999 року у вигляді експерименту вперше в Україні дозволено 4 навчальним закладам І—ІІ рівнів акредитації провести прийом студентів на дану спеціальність, а саме:

Згідно кваліфікаційної характеристики асистент лікаря-стоматолога готується до професійної діяльності у всіх відділеннях стоматологічних установ. Він працює разом з лікарем-стоматологом або зубним гігієністом під час усіх етапів їхньої роботи. Відповідно з посадовими обов’язками асистент лікаря-стоматолога:

  1. Проводить підготовку робочих місць (лікаря та асистента).
  2. Проводить процедури, пов’язані з асептикою та антисептикою.
  3. Проводить застережні заходи, щоб усунути поширення інфекції серед пацієнтів та співпрацівників.
  4. Проводить виклики пацієнтів, назначає повторні відвідування.
  5. Всаджує та надає комфортної пози пацієнту.
  6. Готує та подає інструментарій в потрібній послідовності на всіх етапах роботи.
  7. Самостійно проводить гігієнічні заходи, визначає індекси і разом з лікарем проводить оцінку ефективності проведених профілактичних заходів.
  8. Самостійно проводить огляд ротової порожнини в організованого контингенту пацієнтів, заповнює зубну формулу.
  9. Забезпечує заповнення бланків, рецептів згідно з вказівками лікаря.
  10. Готує лікувальні, фіксуючі та пломбувальні матеріали.
  11. Проводить зняття твердих та м’яких зубних відкладень.
  12. Готує все необхідне для анестезії.
  13. Надає невідкладну допомогу при: непритомності, шоку, колапсі, алергічних реакціях, гострій серцевій недостатності.
  14. Проводить дом’язеві, підшкірні та дошкірні ін’єкції.
  15. Здійснює підготовку до зняття відбитку, відливає моделі при необхідності.
  16. Асистує лікарю при проведенні хірургічних втручань.
  17. Проводить санітарно-освітню роботу серед населення з гігієни ротової порожнини та ін.

Тривалість навчання — два роки на базі повної середньої школи. Навчальним планом передбачено вивчення наступних циклів дисциплін:

1. Цикл гуманітарних та соціально-економічних дисциплін.

2. Цикл фундаментальних дисциплін. Серед них:

3. Цикл професійно-орієнтованих дисциплін. Серед них:

На сьогоднішній день у Львівському державному медичному коледжі навчається дві групи. Протягом 1999–2000 рр. колективом викладачів стоматологічних дисциплін проведена велика робота по підготовці методичного матеріалу, зокрема написано методичні вказівки з правил роботи в «чотири руки» в стоматології, інфекційний контроль в стоматології, сучасні пломбувальні матеріали та правила роботи з ними.

Під час викладання використовується в основному зарубіжна літературу, а саме:

В перспективі передбачено:

Робоча група по підготовці пакету документів для асистента стоматолога сподівається на підтримку стоматологічної громадськості та керівників держави щодо необхідності даних фахівців, оскільки з їх допомогою виникне можливість розвантажити лікаря стоматолога від виконання рутинної роботи.